ЛЕГЕНДИ
Виконавець пошуково-творчої роботи: вчитель
початкових класів Стругарь Лілія Петрівна
Вустами народу
„Фольклор - джерело, з якого на здоров’я довго ще будуть пити нащадки”, - писав П. Грабовський. У далеку давнину люди свій настрій, бажання
висловлювали в піснях, бувальщинах, думах. А коли хотіли навчити молоде
покоління, то розповідали казки, загадки, легенди, прислів’я, приказки тощо.
Фольклор – невід’ємна частина народної культури.
Український фольклор, багатство якого
неосяжне, - це складова і невід’ємна частина
великої культури нашого народу. З його промовистих сторінок – пісень, казок, легенд,
переказів, бувальщин – відкривається не лише найповніша енциклопедія народного
побуту, звичаїв, обрядів, свят, а цілий світ настроїв, роздумів, сподіванок та
мрій.
У
тій величній святині, якою для українців є фольклор, почесне місце належить
бувальщинам та легендам. Вони
донесли до нас духовний світ предків, їх
світосприймання, мораль.
Бувальщина
На
Стринтурі, на високому пагорбі, ріс невисокий кущ з рідкісними ягодами. У селі
побутувала думка: ”Рослина наділена чарівною силою, яка може здійснювати бажання”. У народі
кущ називали матригуною. Ботанічна назва „беладона” в перекладі з
італійської мови означає ”красива жінка”.
У сім’ї сільського селянина на прізвище Космачук була донька Василина,
дівчина гарної вроди. Покохала вона
молодого парубка. А він, дізнавшись про вагітність, покинув її. Щоб повернути
коханого, старі жінки порадили звернутися до матригуни. І ось Василина опівночі, святково одягнена, з
розпущеним волоссям, боса, на колінах звернулася до чудодійного зілля зі своїм
проханням. Все це вона повторила сім разів, як того вимагав обряд. Бажання
здійснилося: коханий повернувся, але змушував її позбутися дитини. Тоді
дівчина наломила гілочок матригуни,
заварила міцний чай і випила його, щоб позбутися вагітності. А на ранок батьки знайшли доньку мертвою у ліжку...
Хоронили дівчину усім селом. Зодягнули її, як і годиться, у весільну
сукню.
На цвинтарі до труни з тілом підійшов молодий,
нікому не відомий чоловік, щоб попрощатися з Василиною.
З
того часу у селі Петричанка цей кущ називають ”чортовим”.
Розповів місцевий житель Козачук Георгій Іванович, 1912 р.н.
|